Saturday 28 June 2014

Resepi Spaghetti Olio



RESEPI SPAGHETTI OLIO




PENGENALAN

Spaghetti olio ("spageti dengan bawang putih dan minyak" dalam bahasa Itali) adalah pasta hidangan tradisional Itali, dikatakan berasal tradisional dari wilayah Abruzzo, walaupun ia adalah popular di seluruh negara.

Hidangan ini dibuat dengan sos yang nipis dan bawang putih dicincang  dan ditekan dalam minyak zaitun, kadang-kadang dengan tambahan kepingan kering cili merah, dan digaul dengan spageti. Pasli dicincang halus juga boleh ditambah sebagai hiasan, bersama-sama dengan Parmesan parut atau keju Pecorino, walaupun menurut beberapa resipi tradisional, keju tidak perlu ditambah.

Kadang-kadang perkara-perkara yang terbaik dalam kehidupan adalah membuat perkara yang paling mudah dan resipi ini menunjukkan bagaimana untuk membuat salah satu resepi yang paling asas tetapi sahih menjadi hidangan pasta.

Biasa ditemui di semua Itali, spageti Olio (bawang putih dan minyak) mewujudkan sos berkilauan daripada hanya 2 perkara yang mudah - tambahan minyak zaitun dara dan air masak pasta. Tidak seperti hidangan pasta yang paling di mana bawang putih ditambah kepada minyak panas, yang benar spaghetti Olio, bawang putih dan minyak mula dalam kuali sejuk supaya mereka tanamkan kerana mereka menjadi panas, mewujudkan minyak bawang putih aromatik.  secubit kepingan cili merah menambah sentuhan rempah sebelum pasta itu ditambahkan dan digaul bersama-sama dengan daun parsli dan keju Parmesan. Satu percikan sihat air pasta berkanji membantu menebalkan sos dan menjadikannya pasta untuk hidangan pasta mudah yang benar-benar bersinar untuk suasana makan malam.

Variasi dalam bahan-bahan selain olio boleh ditambah kedalam hidangan untuk mendapatkan rasa yang berbeza-beza. Salah Satunya boleh menukar hidangan laut ke hidangan makanan lazat dengan menambah udang segar, kerang atau vognole. Bagi pencinta sayur-sayuran, semangkuk  Olio boleh ditambah dengan sayur-sayuran seperti kubis bunga, courgettes, tomato kering dan banyak lagi.

Walau bagaimanapun, peratusan utama orang masih memilih hidangan resepi spaghetti olio klasik untuk rasa yang unik.


RESEPI SPAGHETTI OLIO


BAHAN-BAHAN

·         1/2 packet spaghetti direbus, kemudian dicelur dgn garam & butter

·         2sudu besar minyak zaiton

·         3 ulas bawang putih dipotong halus

·         1/2 labu capsicum di potong dadu

·         1/2 kilo udang

·         1/4 kilo sotong

·         1/4 isi kepah atau lala (optional)

·         cendawan butang di potong slice (*optional)

·         Sedikit lada hitam (guna yg biji x perlu ditumbuk)

·         1 sudu oregano fleks

·         1 sudu daun parsley fleks

·         1 sudu cili fleks

·         garam dan lada sulah untuk perasa

·         1 sudu teh pati ayam


CARA-CARA

1.      rebus spaghetti dengan menggunakan stok udang. tambah air sekiranya perlu, tambah sedikit garam + sedikit minyak jagung.

2.      sementara menunggu spaghetti masak; panaskan 1 sudu makan olive oil + corn oil dalam kuali dan goreng isi udang tadi sehingga warnanya berubah menjadi kemerah-merahan dan separuh masak. angkat udang yang digoreng tadi dan masukkan pula cili kering yang telah dibuang bijinya. kemudian goreng cendawan shitake @ cendawan butang.

3.      selesai menggoreng bahan-bahan tadi, panaskan pula 1 senduk olive oil + corn oil. masukkan bawang besar oren dan tunggu sehingga tekstur bawang menjadi lutsinar. masukkan bawang putih yang dicincang kasar, kacau sehingga bawang bertukar warna menjadi perang barulah dimasukkan bawang putih yang dicampurkan tepung jagung + garam tadi. kacau sehingga menjadi berketul-ketul dan warnanya juga menjadi perang.

4.      masukkan semua bahan yang telah digoreng sebelum ni; isi udang + cendawan shitake @ cendawan butang + cili kering dan juga spaghetti yang telah direbus. kacau dan rasa. tambah garam sekiranya perlu.

5.      akhir sekali masukkan lada benggala hijau, kacau dan rasa. taburkan freshly ground black pepper untuk menambah perisa.

6.      hidangan  olio adalah hidangan pasta yang perlu effect basah dengan olive oil. aglio olio yang kering kurang kick rasanya. tapi harus diingat, nak tambah olive oil tu jangan pula sampai tenggelam habis spaghetti tu ye.

7.      tutup api dan siap untuk dimakan!

8.      untuk rasa yang lebih sedap dan suka rasa lebih pedas, taburkan sedikit chilli flakes ke atas hidangan aglio olio anda.


Note :

kalau suka pedas, masa hidang tu taburkan chili flakes lebih yer..dan lagi best kalau tabur parmesan cheese masa nak makan




No comments:

Post a Comment